~ STUDIOs CREW ~

Tuesday, April 26, 2011

Info & Tips Cantik - RAMBUT -

Holla!!!

To all my frenzzz....
Sebelum ni Satin da pernah bagi info & tips cantik tentang 'mata'. So untuk kali ni Satin nak kongsi pulak tentang info & tips cantik tentang RAMBUT.

Tapi sebelum tu Satin nak bagitau yang artikel ni tak khusus untuk perempuan jew... Kaum Adam pun boleh baca... kalau korang pun berminat nak jaga kesihatan rambut korang laaa.....


Orang selalu cakap RAMBUT merupakan mahkota seorang wanita. Sebab tu kita kena jaga kecantikan dan kesihatan rambut dengan sempurna. Tapi korang semua tau ke rambut korang jenis atau spesis apa? tau? nak tau? da tau? atau baru tau???
Eerrmmm.... ape-ape jelah.... yang penting untuk jaga rambut kita agar sentiasa sihat dan cantik, pertama sekali kita kena la tau rambut kita ni kategori apa... Ok jom survey ngan Satin tentang spesis-spesis rambut...


- RAMBUT NORMAL -

Profil : Rambut yang tak kering, tak berminyak dan tak jugak bergumpal
Faktor : Salah satu sebab camane korang leh dapat rambut jenis ni adalah dari faktor keturunan.
Rutin Cucian : Gunakan syampoo yang dirumus khas untuk rambut normal. Kalau jenis yang da lama tak cuci rambut (eerrr.... tak mandi kew??) gunakan syampoo dengan perapinya sekali. Kalau korang rajin cuci rambut jenis ni dengan syampoo dan perapi, rambut spesis ini akan lebih baik dan bertambah sihat.
Rawatan : Pastikan potongan rambut korang yang berspesis ni ringkas dan mudah untuk dibawak. Jangan suka sangat gunakan produk yang terlalu banyak sebab ianya akan merosakkan rambut. Lakukan rawatan setiap minggu, contohnya cam urutan ataupun minyak panas... tapi lakukan secara konsisten... jangan men bantai semacam jerk!
Diet : Cuba amalkan pengambilan multivitamin untuk memberikan keseimbangan nutrien yang diperlukan oleh rambut. Untuk mengekalkan kelembutan dan sinar rambut yang cantik, ambil sedikit makanan berlemak, protien, sayur-sayuran dan buah-buahan segar.


- RAMBUT BERMINYAK -

Profil : Rambut berminyak ni spesis rambut yang berkilat, mudah berbau, tak kembang tapi melekap terus kat kulit kepala. Kalau rambut macam ni, kena selalu uraikan dengan jari supaya rambut tu tak berkumpul.
Faktor : Kalau kulit muka korang jenis berminyak, rambut juga cenderung berminyak. Faktor asas jugak disebabkan oleh pengeluaran sebum yang berlebihan.
Rutin Cucian : Jangan gunakan syampoo yang mengandungi kandungan yang 'berat' sebab ianya akan membuatkan rambut korang yang jenis ni akan lebih berminyak dari selalu. Kekalkan penggunaan syampu yang ringan dan lembut. Amalkan cucian yang kerap dan pastikan korang gunakan perapi di akhir cucian.
Rawatan : Elakkan guna produk yang ada bahan silikon, contohnya macam serum. Sebabnya ia akan jadikan rambut jadi lagi teruk. Cuba gunakan pengering rambut lepas rambut dicuci dan pastikan rambut tu betu-betul kering. Seeloknya rambut jenis berminyak ni dicuci sekerap mungkin.
Diet : Kurangkan mengambil makanan yang berminyak. Banyakkan makan sayur dan buah-buahan terutama sekali bagi korang-korang yang bergelar perempuan diwaktu haid.Ini kerana pengeluaran sebum pada masa haid akan bertambah.


- RAMBUT KOMBINASI -

Profil : Rambut kombinasi ni pulak biasanya berminyak di akar rambut tapi kering kat hujung rambut.
Rambut yang kering kat hujung tu boleh menyebabkan pelbagai kerosakan seperti rambut pecah atau bercabang.
Faktor : Minyak yang keluar kat akar rambut tu sebab penggunaan terlalu banyak penggaya dan perapi rambut. Yang kering kat hujung tu pulak disebabkan proses pertumbuhan rambut yang melampau.
(Alamak!! cam rambut Satin jerk....)
Rutin Cucian : Penggunaan syampoo yang terlalu kerap menyebabkan pengeluaran minyak di akar rambut. Bila kulit kepala bertindak mengeluarkan minyak berlebihan, kelembapan semulajadi akan hilang.
Rawatan : Cuba gunakan rawatan 'leave-in' untuk memperbaiki rambut dari akar hingga ke hujung dan sebaiknya gunakan produk yang bebas alkohol.
Diet : Elakkan makanan yang terlalu berminyak atau digoreng. Banyakkan makan makanan berkhasiat untuk mengekalkan khasiat rambut yang sepatutnya.


- RAMBUT BERKELEMUMUR -

Profil : Rambut berkelemumur ni sebenarnya akibat daripada masalah kulit kepala yang kering. Faktor utamanya sebab penghasilan sebum berlaku secara berlebihan pada kutikel rambut.
Ada 2 jenis kelemumur iaitu :
  1. Kelemumur kering (warna putih)
  2. Kelemumur berminyak (saiznya lebih besar, agak lembap dan ada bau yang kurang enak)
Faktor : Faktor utama masalah kelemumur ni ialah kerana tekanan dan amalan diet yang buruk. Satu lagi sebab adanya sel kulit mati yang melampau.
Rutin Cucian : Paling senang... gunakan produk yang mempunyai rumusan aktif untuk menghapuskan kelemumur.
Rawatan : Rawatan untuk masalah ni banyak... Korang pergi jerk kat farmasi beli ubat untuk hilangkan kelemumur.. settle!!
Diet : Pilih dan banyakkan makan makanan yang yang kaya dengan vitamin A, macam aprikot, lobak merah, ikan dan minyak ikan.


- KULIT KEPALA KERING -

Profil : Haaa... bila korang tengok ada kepingan-kepingan kecik kat rambut korang, jangan cepat jew korang cakap tu kelemumur. Kerana.. mungkin ianya adalah sel kulit mati dari kulit kepala yang telah kering.
Faktor : Ada 3 faktor yang menyebabkan kekeringan kulit kepala ni iaitu :
  1. Disebabkan oleh tekanan, kekeringan air dalam tubuh (sebab kurang minum air) dan keletihan.
  2. Penggunaan produk syampoo yang terlalu banyak.
  3. Tidak membersihkan rambut dengan sempurna selepas bersyampoo. 
Rutin Cucian : Gunakan syampoo yang lembut dan khusus untuk kulit kepala. Jangan gunakan terlalu banyak produk penggaya rambut, dan pastikan cuci atau bilas rambut dengan bersih selepas disyampoo.
Rawatan : Gunakan produk yang mempunyai rumusan botani untuk rawatan, dan urut lah kulit kepala semasa proses mencuci rambut untuk merehatkannya.
Diet : Banyakkan minum air putih dan kurangkan pengambilan kafein dan berkarbonat. Lebihkan pengambilan buah-buahan dan seimbangkan diet harian.


Uuuhhhh.... habis daaahh akhirnya.... Camane??? Boleh membantu korang semua?? Satin sekadar berkongsi sedikit pengetahuan yang ada... Kalau korang rasa info dan tips ni tak cukup atau korang kurang konfiden, Satin nasihatkan korang g la jumpa pakar rambut atau pakar kulit kepala yaa!!

That's all for now.....
ADIOS!!!!!




No comments: