~ STUDIOs CREW ~

Sunday, June 26, 2011

MASKARA

Salam sayang buat semua pembaca setia...
Sebelum ni Satin pernah berkongsi tentang tips & info cantik tentang mata. Kali ni Satin akan sambung lagi tips cantik berkaitan dengan mata jugak iaitu MASKARA.
 

Penggunaan maskara sangat penting untuk menampilkan impak mata yang lebih memukau dan mempesonakan. Memandangkan zaman sekarang ni terlalu banyak jenis maskara yang dipasarkan, ianya sedikit sebanyak mendatangkan kekeliruan kepada pengguna dan penggemar kosmetik ini. 

Jadi tak salah rasanya untuk Satin share sedikit pengetahuan tentang maskara ni agar kita sama-sama dapat memilih maskara yang tepat dan sesuai dengan keperluan bulu mata kita.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KEGUNAAN MASKARA

  • Membuatkan lentikan bulu mata tahan lebih lama.
  • Merawat bulu mata yang rosak.
  • Melembapkan bulu mata yang kering.
  • Menjadikan bulu mata lebih panjang, lentik dan kelihatan lebat.
  • Mengelakkan bulu mata palsu tertanggal.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KANDUNGAN & BENTUK MASKARA



JENIS-JENIS
MASKARA


KANDUNGAN


FUNGSI


1


WATER SOLUBLE mascara




Cairannya berasaskan air, lilin, pewarna (pigmen), polimer dan pengawet.


Kandungan air yang banyak dalam maskara jenis ini menyebabkan ianya mudah larut dalam air.

Tetapi ianya tahan lebih lama dan sesuai untuk kegunaan setiap hari.


2


WATERPROOF mascara




Kandungan cairannya hampir sama dengan maskara yang mudah larut dalam air tetapi perbezaannya hanyalah maskara ini dihasilkan berasaskan minyak menyebabkan tidak mudah larut dalam air.


Penggunaannya disarankan selepas menyapu conditioning mascara supaya bulu mata tak mudah kering dan putus.


3


LENGTHENING mascara




Kandungannya terdapat serat nilon dan rayon.


Berusnya dilengkapi bulu-bulu yang lebih tebal dan panjang yang berfungsi untuk membuatkan bulu mata lebih panjang.

Sangat sesuai untuk yang memiliki bulu mata pendek, lentik, halus malah juga yang tebal.


4


THICKENING mascara




Mengandungi silikon dan lilin yang padat.


Fungsinya ntuk menambahkan volume atau menebalkan bulu mata.

Maskara jenis ini sangat sesuai bagi yang memiliki bulu mata panjang, tetapi kurang lentik dan tebal.


5


NON-CLUMPING mascara




Mengandungi ekstrak sutera dan gliserin selain dilengkapi dengan berus yang lebih panjang.


Berfungsi untuk menjadikan bulu mata kelihatan lebih tebal tetapi tidak menggumpal atau kusut.


6


TRANSPARENT mascara




Mengandungi sedikit sahaja pewarna.


Fungsinya sangat terhad iaitu untuk membuatkan bulu mata kelihatan lebih segar dan berkilat.

Sangat sesuai untuk yang memiliki bulu mata yang panjang dan tebal.


7


CAKE mascara



Berbentuk bedak atau krim dan digunakan sebelum maskara dalam bentuk cecair dihasilkan.


Maskara jenis ini digunakan untuk mendapatkan bulu mata yang sangat tebal.

Sabelum menyapu maskara cake ini hendaklah dibasahkan sedikit berusnya dengan air dan rapikan agar ketebalannya rata dan seimbang.


8


CONDITIONING mascara




Kandungan cairan maskara ini dilengkapi dengan provitamin B5 dan protein.

Berfungsi untuk menjaga kelembapan bulu mata dan merawat bulu mata agar kekal sihat.

Sebaik-baiknya sapukan dulu conditioning mascara sebelum menyapukan maskara yang mengandungi pewarna (lengthening mascara, thickening mascara atau waterproof mascara).

Walaupun maskara ini mengandungi vitamin dan protein, ianya tidak mampu membuatkan bulu mata menjadi lebih tebal atau lebih panjang.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

CARA PEMAKAIAN

1. Sebelum menggunakan maskara, pastikan bulu mata dibentukkan atau dilentikkan dulu menggunakan penyepit bulu mata.

PENYEPIT BULU MATA 
Tekapkan penyepit perlahan-lahan pada bahagian atas kelopak mata selama beberapa saat. Lakukan dari pangkal hingga ke hujung bulu mata dan ulangi selama 2-3 kali.

2. Setelah bulu mata dilentikkan, pastikan keseluruhan helaian berus maskara berlumur dan mengenai cairan maskara.

3. Mulakan dengan mengaplikasikan maskara pada lapisan atas, kemudian sikat bulu mata dengan menggunakan berus khusus. Ratakan hingga ke hujung bulu mata.

4. Selepas itu aplikasikan pada lapisan bawahnya. Sikat dari pangkal hingga ke hujung bulu mata.


SIKAT/BERUS BULU MATA
Sisir bulu mata menggunakan sikat khas semasa maskara masih basah. Hal ini penting untuk mengelakkan bulu mata daripada menggumpal dan kusut.

AWAS!!
JANGAN MELENTIKKAN BULU MATA
SELEPAS MENGAPLIKASIKAN MASKARA
KERANA IA AKAN MENYEBABKAN BULU MATA
AKAN MENGGUMPAL ANTARA SATU SAMA LAIN.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

TIPS PERLU TAHU TENTANG MASKARA

1. USIA MASKARA
Antara 3 hingga 6 bulan.
Simpan pada suhu bilik dan jangan simpan di tempat yang lembap.
Elakkan juga dari menambah air ke dalam maskara kerana perbuatan ini akan merosakkanya.

2. CARA MENCUCI MASKARA
Gunakan pencuci khusus untuk mata.
Gunakan kapas muka untuk membersihkan sisa-sisa solekan pada mata.
Maskara kalis air memerlukan pembersih yang mengandungi minyak seperti minyak bayi.
Jangan gunakam tisu kerana strukturnya terlalu kasar.

3. KESAN SAMPINGAN
Mata amat sensitif!!
Berhati-hati dalam pemilihan barangan kosmetik terkini kerana terdapat pelbagai kosmetik tiruan yang mengandungi bahan kimia yang boleh mendatangkan kemudaratan. Sekiranya tidak peka dalam memilih kosmetik terbaik, kesan sampingan yang mungkin akan timbul adalah seperti tersa gatal-gatal, pedih mata dan berair.




Thursday, June 23, 2011

CREATIVE MAKE-UP aka AVANT-GARDE

Haaiii uolls...!!
koleksi gambar-gambar solekan
AVANT-GARDE/ CREATIVE MAKE-UP

Mesti ada yang tertanya-tanya amende pulak ler 'AVANT-GARDE' tu kan... heheee...
'AVANT-GARDE' ni kalau betul-betul ikut pada makna dalam kamus, maksudnya kumpulan yang membawa pembaharuan.
Tapi dalam dunia persolekan pulak, 'AVANT-GARDE' merupakan satu jenis solekan yang keluar dari teknik solekan biasa. Senang citer atau nak senang paham kita sebut 'CREATIVE MAKE-UP'


Solekan 'AVANT-GARDE' merupakan eksplorasi pembaharuan teknik-teknik solekan di mana solekan akan diberi penekanan dan tumpuan lebih di bahagian sekitar mata. Ianya juga akan menggunakan sentuhan warna-warna terang atau juga warna-warna yang cemerlang.

Biasanya solekan 'AVANT-GARDE' nie diketengahkan pada acara pertunjukan pentas (catwalk), photo shoot atau event-event tertentu. Selalunya untuk mengenakan solekan nie tema-tema tertentu akan ditetapkan pada satu-satu acara. Pastu dari tema-tema yang diberikan tu, pandai-pandai la jurumekap nak eksplore teknik mekap diaorang dengan kreatif kat muka model masing-masing.

K... jom tengok contoh-contoh gambar seni keindahan dan kreativiti solekan 'AVANT-GARDE' yang menarik!!









 











Camane??? Cun tak??? Pada sesape kat luar sana yang sedang dok 'riki-riki' nak jadi juru mekap, korang kena ingat tau, yang korang kena la jugak tau semua jenis solekan dan teknik-teknik solekan yang lain yea... Tak boleh ler khusus pada solekan pengantin, dinner atau yang cantik-cantik jerk... Kalau betul-betul nak jadi seorang jurumekap atau bahasa omputehnya 'make-up artist' kita mesti kena tau jugak (walaupun sikit-sikit) teknik-teknik solekan yang memerlukan kesan-kesan khas yang lain! Baru la boleh pergi jauh... OKEY!!


So... Good luck to the all new comers of make-up artist!!

ADIOS!!.......

Monday, June 20, 2011

COKLAT

Holla everybody!!!
Lama da Satin tak buat artikel tentang info... So kali ni Satin nak share tentang info sihat yang berkait dengan COKLAT!!


Korang mesti suka kan makan COKLAT... Satin memang suka tersangat-sangat!! Ramai orang cakap makan COKLAT ni nanti gemuk la, gigi rosak la... terlalu banyak mitos yang buruk-buruk tentang COKLAT. Tapi yang sebenarnya COKLAT ni banyak khasiat!! Jom scroll down...

MITOS DAN FAKTA TENTANG
'COKLAT'


COKLAT




MITOS


FAKTA


1


Coklat yang mengandungi koko adalah makanan yang tidak berkhasiat.

 

Coklat sungguh berkhasiat!
1 bar coklat susu mengandungi :
- 9 % kalsium
- 9 % riboflavin
- 6 % protein
- 3 % zat besi
- 2.4 % vitamin A
- 2 % thiamine
Nilai khasiatnya akan bertambah jika dicampurkan dengan kacang atau mentega kacang.


2



Coklat merupakan sumber utama gula dalam diet kanak-kanak.

 

Kajian yang telah dijalankan oleh Universiti Michigan State, Amerika Syarikat (AS), menunjukkan bahawa hanya 3% daripada jumlah pengambilan gula oleh kanak-kanak diperolehi daripada coklat dan lain-lain makanan konfeksi seperti emping dan bijirin.


3


Coklat menyebabkan kerosakan gigi dan jerawat.



Kajian mendapati satu daripda bahan yang terdapat dalam serbuk koko menghalang pembiakan bakteria yang membentuk plak gigi. Selain itu coklat juga bukanlah penyebab jerawat. Sebenarnya, faktor pemakanan bukanlah punca langsung terhadap jerawat tetapi keadaan kulit yang disebabkan oleh aliran keluar minyak yang berlebihan.


4


Coklat mengandungi sodium yang tinggi.





- 1 bar coklat gelap yang kurang manis hanya mengandungi  1.5 miligram sodium.
- 1 bar coklat susu pula hanya mengandungi kira-kira 40 miligram sodium.

Jumlah ini terlalu kecil jika dibandingkan dengan sodium di dalam :
- Secawan susu = 122 miligram
- Sekeping roti gandum = 132 miligram
- Keju swiss = 440 miligram.


5


Kafien dalam coklat menyebabkan terlalu aktif dan sukar tidur.



Secawan kopi mengandungi antara 93 dan 153 miligram kafien.

Teh pula antara 28 hingga 44 miligram kafien.

Minuman ringan antara 32 hingga 65 miligram kafien setin.

Tahukah anda bahawa kita terpaksa memakan kira-kira 5 bar coklat untuk membolehkan anda semua menyalahkan coklat kerana sukar tidur nyenyak.


Okey kengkawan...camane???
Haaa... pas ni tak yah ler korang nak takut-takut makan coklat atau nak sekat-sekat diri dari memakan coklat yea!! Tapi jangan pulak korang dok melantak coklat pagi petang siang ngan malam... kang baik-baik banyak khasiat jadi 'terlebih' khasiat lak kang... lain lak jadinya....

 

Thats all for now!!

ADIOS!!..........


Saturday, June 18, 2011

Tips penjagaan wajah untuk LELAKI

Holla hai... Salam untuk semua!!!

Hai korang!!..
Sebelum-sebelum ni  Satin banyak buat entri pasal tips & info untuk orang pompuan.
Jadi untuk entri kali nie Satin tujukan khas buat kaum LELAKI pulak.

Uuiiihhh!!! Camane lak tetiba leh kuar gambo Empayar Utama nie??!!!...

Orang lelaki ni jarang sangat nak amik berat tentang kecantikan kehenseman diaorang, lagi-lagi part nak jaga muka. Bagi diaorang penjagaan kulit muka ni perkara yang remeh temeh jerk. Jarang tol nak tengok lelaki menghabiskan masa untuk jaga muka diaorang.
Diaorang tau, pas mandi, sikat rambut, letak gel sket, pakai smart2, siap!! Kira dah macho, dah hensem sangat lah tu... Sedangkan mereka tak tau yang ada sesetengah pompuan @ aweks ni dalam diam menelek struktur wajah diaorang!! Jeng-jeng-jeng..... haaaa kantoi!!!

PERHATIAN UNTUK KAUM LELAKI!!... Korang kena tau yang penjagaan kulit muka ni sangat penting! Bukan hanya untuk pompuan jer tau!! Sebabnya semakin usia kita meningkat, kulit kita akan semakin hilang sifat tegangnya. Kedutan dan garisan akan mula timbul lebih-lebih lagi kalau korang jenis yang suka buat aktiviti luar dan mengadap sinar matahari. 

So.... dengan baik hatinya, kat sini Satin akan bagi sket tip untuk korang yang bergelar 'lelaki', camane cara nak jaga kulit muka yang korang rasa dah ensem sangat tu!!

Perkara paling utama ialah korang perlu tahu jenis kulit dan masalah kulit korang semua. Part ni korang boleh la refer kat entri yang Satin buat sebelum ni. Kalau tak tau atau tak ingat, klik jer kat SINI. Pastu korang kena la pilih produk yang sesuai dengan jenis kulit muka korang.
Jangan la takut.... sebab korang tak perlu nak abiskan duit sampai beratus-ratus hengget atau beli produk yang mahal dan berjenama untuk jaga kulit muka korang tue... Sabun Susu Kambing Gurun pun dah ok kalau ianya sesuai dengan korang.
Kat luar sana macam-macam produk penjagaan kulit wajah yang korang boleh dapat. But... HATI-HATI!!! Pemilihan produk yang salah boleh merosakkan kulit.


Produk kulit wajah yang baik adalah yang mengandungi bahan ekstrak dari pati buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan semulajadi. Contohnya cam minyak biji anggur, minyak Babbassu, Aprikot dan Aloe Vera, Phytessence Wakame, Coenzyme Q10 & Cynergy TK.... ni contoh je tau!!
Korang jugak tak perlu nak amik masa yang lama pun untuk jaga muka ni... cuma beberapa minit jerk da cukup dah....

Okay, let scroll down.....

Menjaga agar kulit bersih.

1. Kulit wajah orang lelaki ni sebenarnya 20% lebih berminyak daripada kulit wajah pompuan.
Ini menunjukkan kulit wajah lelaki ni lebih kotor daripada kulit wajah pompuan... dan sepatutnya wajib dicuci tiap-tiap hari.
Paling bagus, disarankan  korang cuci muka 2 kali sehari iaitu masa pagi dan sebelum tidur. Sebab kalau tak cuci muka, semua kotoran, dan bakteria @ plankton-plankton yang melekat kat kulit semalaman boleh menyebabkan timbulnya jerawat, dan menjadi penyumbang utama bagi timbulnya garis-garis penuaan pramatang.. Da tak ensem da kan... 

2. Cuci muka korang sebelum korang bersenam atau pergi gym. Korang akan berpeluh masa bersenam dan selepasnya. Kalau korang da cuci muka dulu ini akan mengurangkan kotoran dan bakteria yang terkumpul disebabkan peluh tu.

Jaga kulit dari minyak yang berlebihan.

Kulit yang terlalu berkilat pun tak sihat gak. Hilangkan minyak kat kulit wajah dengan menggunakan kertas minyak atau light powder untuk menghilangkan minyak. Jangan lupa rawat bibir jugak. Gunakan lip balm yang mengandung SPF.


Menjaga kesihatan kulit wajah. 

Kulit yang sihat akan membuatkan kulit wajah sentiasa kelihata lebih muda @ muda remaja.
Ada beberapa teknik yang dapat mempertahankan kulit agar sentiasa sihat. 
1. Lakukan facial secara rutin. Facial boleh dilakukan sebulan sekali.
2. Lindungi kulit dari sinaran matahari (Sinar UV) bagi yang suka dok berjemur kat luar atau yang buat aktiviti-aktiviti kat luar. Sebabnya sinar UV juga boleh mendatangkan masalah kedutan, kusam & berminyak. Pastikan korang sapu krim pelindung matahari yang ada kandungan SPF 15 supaya tak mengalami kulit terbakar atau senang cakap... sunburn. 
3. Makan makanan yang mengandungi vitamin C dan E.
4. Hindari minuman beralkohol, rokok dan stress, sebab 3 benda ni dapat membuatkan korang kelihatan lebih tua.
5. Dapatkan rawatan pakar kulit atau dermatologis sekiranya korang mengalami masalah kulit yang serius.
6. Gunakan produk yang sihat dan dikhususkan untuk lelaki. Apa yang penting....kerjasama (cam Wonder Pet lak) korang memiliki 4 produk utama iaitu Sabun Pencuci, Toner, Krim Malam dan Moisturizer.


SABUN/PENCUCI MUKA


 Jangan gunakan sabun biasa. Gunakan sabun khusus pencuci muka untuk 'kaum Adam'. Hindari penggunaan sabun pencuci muka yang mengandung kimia. Boleh juga gunakan sabun pencuci muka yang mengandungi scrub. Ini kerana scrub dapat menanggalkan sel-sel kulit mati dan menghaluskan kulit di wajah. Tapi hindari scrub yang mengandung seed extracts, sebab ianya akan merosakkan kulit wajah. Kalau korang guna scrub sahaja, scrub la muka korang 2-3 kali seminggu.



PENYEGAR/TONER
 

Bagi yang jenis memang pemalas nak basuh muka, korang boleh la terus gunakan penyegar/toner.
Ini kerana toner merupakan salah satu alternatif untuk korang skip daripada menggunakan mencuci muka. Hanya gunakan kapas muka, letak sket amount of toner dan usapkan ke atas muka sehingga meliputi keseluruhan muka. Bagi muka yang berminyak, tumpukan pada bahagian yang berminyak terutamanya kat dahi dan hidung (kalau pompuan biasa panggil Zon-T). Gunakan toner ni sebelum masuk tidur/pada waktu malam atau pas cuci muka pada waktu pagi pas mandi...


KRIM MALAM


Krim malam boleh didapati dalam banyak jenis... ada yang berbentuk krim dan jugak gel... Biasanya lelaki lebih suka guna yang spesis gel sebab ianya lebih sejuk dan tenang. Krim malam ni membantu menenangkan kembali otot-otot muka yang da penat mengadap waktu siang. Gunakan selepas korang pakai toner, sebelum masuk tidur.


MOISTURIZER


Pelembap atau moisturizer adalah untuk melembapkan kulit seharian agar tak kering dan kusam. Moisturizer sangat penting kat Malaysia ni sebab cuaca yang agak panas. Pagi-pagi pas korang mandi, cuci muka, dan pakai toner, korang sapukan dulu sedikit moisturizer. Pastu baru la korang siap-siap kuar umah, g kerja atau pun menyambung tugas dan aktiviti seharian korang. Pelembab juga diperlukan selepas korang mencukur. Perlu diingat, hindari daerah sekitar mata, sebab daerah tersebut sebaiknya menggunakan pelembab khusus.

Keempat-empat produk ni da cukup untuk menjaga kulit korang seharian...dari pagi hingga malam.


Kepada sesiapa yang mempunyai bajet lebih, atau korang memang banyak duit, korang boleh la membeli lebih banyak produk penjagaan muka sampingan cam Shaver Foam dan Aftershave Cream. Nak tau fungsinya? Tengok kat bawah nie...




SHAVER FOAM


Merupakan sejenis medium untuk melancarkan proses mencukur dan mengelakkan dari terkena razor burn/luka serta mengurangkan tekanan ketika mencukur. Sebenarnya foam lebih lembut dan mudah digunakan berbanding krim.



AFTER SHAVE CREAM/BALM/LOTION


After Shave Krim/Balm/Lotion ini digunakan selepas shaving/mencukur. Ia membantu menyejukkan kulit setelah bercukur dan menyembuhkan razor burn. Ianya juga dapat membantu membersihkan dan mencerahkan kulit setelah shaving/mencukur kerana produk ni biasanya mengandungi pelembab.

********************************************************
*******************************************


Kepada kaum-kaum lelaki, pasni belajar-belajar la belai muka korang yerk.... Sangat penting sebenarnya untuk kita menjaga kulit, sebabnya kulit ni merupakan barisan pertama pertahanan badan kita yang akan menentang penyakit dan kuman.

Camane pun asas paling utama dalam penjagaan kulit ialah dengan meminum air kosong sekurang-kurangnya 8-10 gelas sehari untuk menjaga kelembapan kulit...... Ada faham????

Nie jew la dulu tips untuk lelaki buat masa nie ya... InsyaAllah... Satin akan cuba kongsi tip-tip lain di entri yang lain lak ek...
See you soon my dear readers....
ADIOS.........